Getuigenis Jef

Mijn job is om alle medewerkers van het nodige materiaal te voorzien zodat ze op een comfortabele manier kunnen werken. Ook tijdens de coronacrisis bleef dat de essentie, al kwam onze dienst voor heel wat uitdagingen te staan: de vraag naar mondmaskers, schorten, alcogel en dergelijke explodeerde. Onze vaste leveranciers kwamen al snel in de problemen en konden nog maar met mondjesmaat leveren. De prijzen swingden de pan uit: sommige producten werden 40 keer duurder dan normaal. Het was dan steeds wikken en wegen: nu aankopen aan woekerprijzen, of even wachten op een daling. Mijn mailbox werd ook gebombardeerd door individuen en bedrijfjes die munt wouden slaan uit de situatie door mondmaskers te verkopen aan woekerprijzen. Van dat soort mails kreeg ik er soms tot 100 per dag. Al die mails moesten natuurlijk uitgepluisd worden, want we zaten niet in de positie om een goed aanbod aan ons voorbij te laten gaan. Na een bestelling was het vaak bang afwachten: je kon op voorhand nooit 100 procent zeker zijn over de kwaliteit van de goederen en of de levering wel zou aankomen. Er circuleerden veel valse veiligheidsattesten en leveranciers verdwenen zomaar. Dat geeft stress, omdat je je toch verantwoordelijk voelt voor de veiligheid van het zorgpersoneel in de frontlinie. Ook late leveringen kwamen vaak voor, terwijl we de voorraad zagen slinken. Gelukkig zijn onze bestellingen steeds aangekomen en hebben we alles kunnen bolwerken. Daar kwam vaak creativiteit bij kijken: samen met de apotheek zochten we naar de juiste producten om zelf handalcohol te maken en vrijwilligers maakten 250 herbruikbare schorten, waar we natuurlijk eerste alle benodigdheden voor moesten vinden. Om goede beslissingen te maken moest ik me inwerken in het wereldje van stoffen, manchetten en naaitechnieken. Ik zal me dus altijd zal herinneren is hoe zo’n schort in elkaar zit!
Jef - Diensthoofd aankoop en logistiek