Medewerkers

Het departement Human Resources zette verder in op digitalisatie. Het digitale medewerkersdossier werd afgewerkt. Om de rekrutering van verpleegkundigen op de krappe arbeidsmarkt te ondersteunen, werkten verpleegafdelingen mee aan een professionele rekruteringsfilm.

Cijfers

medewerkers

personeelsleden

voltijdse personeelsleden

vrouwelijke personeelsleden

20,5

jaar gemiddelde anciënniteit

artsen & arts-assistenten

uren opleiding

stagiairs verpleegkunde

stagiairs geneeskunde

Samenwerkingsgesprek vervangt functionerings-en evaluatiecyclus

In 2018 zetten we na tien jaar een punt achter de functionerings- en evaluatiegesprekken voor personeelsleden, en stappen over op het samenwerkingsgesprek met de ‘handmethode’. Een enorme verbetering, klinkt het bij leidinggevenden en personeelsleden.

In deze methode staat elke vinger symbool voor een aspect van samenwerking en denk je na over je sterktes, je ambitie, weerstanden die je ondervindt, de waarden die voor jou en het ziekenhuis belangrijk zijn en de punten waarin je nog kunt groeien.

De handmethode werkt met duidelijke, gerichte vragen, wat leidinggevenden en personeelsleden een grote verbetering vinden om het gesprek te kunnen sturen.

• Duim: Wat was voor jou een topmoment in je job en waarom?
  • Wijsvinger: Wat is een concrete ambitie van jou?
  • Middelvinger: Waar stoor jij je aan en hoe kan dit positief keren?
  • Ringvinger: Wat geeft jou vertrouwen in ons ziekenhuis?
  • Pink: Waar zie jij voor jezelf nog groeimogelijkheden?
  • Handpalm: Heb je tips voor je leidinggevende en de hele organisatie?

Het is een mooie leidraad om stil te staan bij hoe je je voelt op het werk en om ook na te denken over waar je staat in je job en waar je naartoe wilt.

Nieuwe rekruteringsfilm

Om de rekrutering van verpleegkundigen op de krappe arbeidsmarkt te ondersteunen, werkten verpleegafdelingen mee aan een professionele rekruteringsfilm en een campagne op sociale media.

Tevredenheidsenquête

In oktober  en november hielden we onze tweejaarlijkse tevredenheidsenquête onder de medewerkers. 56,5% van de personeelsleden en artsen hebben hun mening gegeven over werken in ons ziekenhuis. Aspecten als algemene tevredenheid, het takenpakket, de uitdaging in de job, de werksfeer, samenwerking binnen de eigen dienst en met andere diensten, de leidinggevende, het directiecomité, informatie en communicatie, veiligheid werden online en anoniem bevraagd.

Mooie scores zijn er voor onze VIP-cultuur, de samenwerking, werksfeer, verlofwensen, kennis van de kwaliteitsportaal Infoland, veiligheid en preventie. Verbeterpunt blijft voldoende personeelsbestaffing.

92,3% vindt dat er voldoende rekening gehouden wordt met verlofwensen
86,1% is algemeen tevreden
94,2% ervaart steun van collega’s op zijn afdeling
94% vindt zijn werkomgeving veilig
91,2% van de medewerkers vindt dat in ons ziekenhuis professioneel gewerkt wordt
91,9% vindt dat het ziekenhuis gekenmerkt wordt door een vriendelijke inlevende omgang.
96,5% werkt graag samen met collega’s van andere afdelingen

Tevreden stagiairs

We streven niet alleen naar tevreden patiënten, ook naar zeer tevreden stagiairs. Andrea (midden op de foto) is er vast zo eentje, want ze had op haar laatste stagedag een geschenkmandje bij met leuke bedankjes voor het team functieonderzoeken van Raadplegingen Medisch Centrum Tienen.

Een doosje snoepbeertjes omdat het er beregezellig was geweest, een zakje borrelnootjes want ze had echt genoten van haar stage, handcrème voor de helpende handen die ze van het team had gekregen, Mars-repen omdat ze dankzij hen nu heel wat meer in haar mars heeft, een bloemetje ... En alsof dat nog niet genoeg was, was er nog de zelfgemaakte cake van student Kitty (links op de foto), die ook haar laatste stagedag had in MC Tienen. Mooi, zoveel VIP-appreciatie!