Nieuwe huiselijke verloskamer

Ziekenhuisbevalling MET zelfstandige vroedvrouw

In 2018 hebben we op onze Materniteit een nieuwe verloskamer ingericht voor vrouwen die natuurlijk willen bevallen in het ziekenhuis met hun eigen vroedvrouw.

Meer en meer vrouwen die bewust kiezen voor een natuurlijke bevalling bij een eigen vroedvrouw, wensen de veiligheid van een snelle en optimale opvang van moeder en baby bij onverwachte problemen. Met de nieuwe verloskamer biedt ons ziekenhuis dit veilig alternatief.  We startten het proefproject in samenwerking met het Geboortehuis Isis. De zelfstandige vroedvrouwen van Geboortehuis Isis kunnen voortaan natuurlijke bevallingen begeleiden op de materniteit van RZ Heilig Hart Tienen in een voor hen speciaal ingerichte kamer.

De verloskamer heeft de huiselijke sfeer van een thuisbevalling met plantjes, sfeerverlichting, mooie wandgrote foto’s, een relaxzetel, tv- en muziekinstallatie … Alle faciliteiten om tijdens de arbeid de weeën op te vangen zijn aanwezig, zoals een klimrek, bad, regendouche en relaxatiebal. Vrouwen kunnen ervoor kiezen om in bed, bad of met de baarkruk te bevallen. Na de bevalling en als alles goed verloopt, kunnen moeder en baby al na enkele uren naar huis en worden ze door hun eigen vroedvrouw verder begeleid.

De voorwaarden voor een ziekenhuisbevalling met je eigen vroedvrouw zijn dezelfde als die voor een thuisbevalling of een bevalling in een geboortehuis: je baby wordt geboren tussen de 37e en 42e zwangerschapsweek, je bent gezond en zwanger van een gezonde baby en je zwangerschap verloopt normaal.