Voelschort voor patiënten met dementie

Het Geriatrisch Support Team maakte vorig jaar voelschorten om de zintuigen van patiënten met vergevorderde dementie extra te stimuleren.

De mogelijkheid om contact te maken met de omgeving wordt voor een dementerende patiënt moeilijker naarmate de dementie vordert. Zo raakt hij sociaal geïsoleerd en komt hij uiteindelijk in een prikkelarme omgeving terecht. Het is belangrijk om de zintuigen van deze patiënten extra te stimuleren en hen de mogelijkheid te bieden om zelf reacties van hun omgeving uit te lokken. Met dit doel voor ogen maakte het Geriatrisch Support Team vorig jaar voelschorten. Op de schorten zitten verschillende voelmaterialen en attributen die de zintuigen van patiënten extra prikkelen. Als mensen met een vergevorderde dementie voelmateriaal krijgen, worden ze rustiger en minder angstig. Verpleegafdelingen kunnen een voelschort aanvragen bij het Geriatrisch Support Team.