Zorgpaden
Op deze deelwebsite vind je alle belangrijke documenten over de zorgpaden
Transmurale Zorgpaden | Oproep Stakeholders
Werk mee aan toekomstige transmurale zorgpaden als stakeholder
Om te komen tot een zorgpad hanteren we een wetenschappelijk gevalideerde methodiek. Deze staat toe om persoonsgerichte zorgprocessen transparant te maken, te standaardiseren, te optimaliseren waar nodig en continu op te volgen.
In RZ Tienen werken we zorgpaden "transmuraal" uit. Transmuraal, omdat we ons niet enkel richten op de zorg binnen de muren van RZ Tienen maar ook op onze externe zorgpartners en zorgorganisaties in de regio.
Om transmuraal te werken, stellen we een team van "stakeholders" samen.
Stakeholder zijn betekent dat je vanuit je expertise en ervaring met het thema, meewerkt aan de inhoud van het nieuwe zorgpad. Je geeft input vanuit een ruim perspectief als vertegenwoordiger van je rol, niet enkel uit je persoonlijk standpunt als individu. Samen met de andere stakeholders, kom je om de 1-2 maanden samen om te overleggen.
We vragen het engagement van stakeholders op vrijwillige basis. We kunnen hier geen vergoedingen tegenoverstellen. We bieden echter wel onze enorme waardering en regelmatig een hapje en drankje!
Heb je interesse om deel te nemen aan toekomstige transmurale zorgpaden als stakeholder?
Vul dan je gegevens in via https://forms.gle/gpLguhnXVRpBoR2K6
Transmuraal Zorgpad Radicale Prostatectomie bij Niet Gemetastaseerde Prostaatkanker
Het transmuraal zorgpad "Radicale Prostatectomie bij Niet Gemetastaseerde Prostaatkanker" kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen zorgverleners en vertegenwoordigers van patiënten uit onze regio.
Personen uit 12 verschillende perspectieven namen deel aan de ontwikkeling (uroloog, urologieverpleegkundige, hoofdverpleegkundige, afdelingsverpleegkundige, sociaal verpleegkundige, psycholoog, kinesitherapeut, huisarts, thuisverpleegkundige, kinesitherapeut met specialisatie in bekkenbodemreëducatie, patiënt en patiëntenvereniging).
Het hoofddoel van het transmuraal zorgpad is om de patiënt centraal te stellen en samen met al zijn zorgverleners doorheen zijn zorg te gidsen.
Patiënten ontvangen een map, "Wegwijs in je zorg", die fungeert als een houvast, wegwijzer en informatietool. Patiënten worden uitgenodigd om deze map steeds te delen met hun nabije zorgverleners.
Zorgverleners kunnen op deze webpagina terecht om het volledige transmuraal zorgpad (de "Time Task Tabel" of "Wie doet Wat en Wanneer") te raadplegen.
Documenten
Transmuraal Zorgpad nek-en lage rugpijn
Documenten voor zorgverleners
- 10 krachtlijnen voor zorgverleners; de "highlights" van het zorgpad
- Flowchart voor zorgverleners; deze flowchart maakt duidelijk welke stappen gezet worden in de 1e lijn en 2e lijn
- Gantt chart voor zorgverleners; hierin worden de sleutelinterventies per discipline opgesomd per tijdsfase
- Örebro vragenlijst; de screeningtool om het risico op chroniciteit te voorspellen
- Örebro vragenlijst; de screeningtool om het risico op chroniciteit te voorspellen
- Het patiënten kaftje (met hierin het contactboekje, de Örebro vragenlijst en de tips voor patiënten); is af te halen bij de huisartsenwachtpost of te bestellen via dienst Kwaliteit en Procesoptimalisatie (t) 016/80.91.27. – kwaliteit@rztienen.be
- Poster voor in de wachtzaal (A2 formaat) “tips bij nek- en/of lage rugpijn (en uitstralingspijn)”; is af te halen bij de huisartsenwachtpost of te bestellen via dienst Kwaliteit en Procesoptimalisatie (t) 016/80.91.27. – kwaliteit@rztienen.be
Documenten voor patiënten
Medicatiefiches
Meer informatie?
Wil je graag als zorgverlener aan de slag gaan met dit transmuraal zorgpad en wil je uitleg hieromtrent ontvangen, neem contact op met dienst Kwaliteit en Procesoptimalisatie (t) 016/80.91.27. - kwaliteit@rztienen.be
Feedback
Jouw mening telt! Wat vind jij van de aanpak in het zorgpad?
Laat je stem horen ten vroegste 3 maanden na start van het zorgpad door de onderstaande enquête in te vullen.
Dankzij jouw mening kunnen we zo de zorg blijven bijstellen voor patiënten met nek- en/of lage rugpijn.