Jaarrapport 2018 ombudsdienst
Het ziekenhuis vindt het belangrijk om open in gesprek te gaan over klachten met patiënten, familie en zorgverleners. Elke klacht helpt ons de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening te verbeteren. Ombudsvrouw Vanessa Vannijvel is een neutrale, onafhankelijke bemiddelaar in het ziekenhuis en stemt klachten af tussen patiënt en zorgverleners, met familie, tussen zorgpartners. Verwachtingen bespreken en voortdurend in dialoog gaan is de rode draad in het werk van de ombudsdienst.
In het jaarrapport wordt ook de open houding bij directie, artsen en diensthoofden benadrukt om in gesprek te gaan over de meldingen van patiënten en hun familie. Daarnaast blijkt dat zorgverleners vaker zelf melden aan de ombudsdienst dat patiënten of hun familie klachten of ontevredenheid hebben geuit tijdens hun verblijf. Die open leer- en verbetercultuur wil de ombudsdienst graag verder stimuleren.