Patiëntentevredenheid

Onze patiënten zijn een belangrijke partner in de uitbouw en verbetering van onze zorg en dienstverlening. We voeren systematisch tevredenheidsonderzoeken uit en organiseren patiëntenbijeenkomsten. De resultaten worden intern besproken en omgezet in gerichte acties.

Geef uw mening over uw verblijf

Uw ervaring is voor ons van groot belang en bevat vaak nuttige tips om onze patiëntenzorg continu te verbeteren. Laat ons weten wat u vindt van het onthaal, de verzorging, de maaltijden, de kamer… via het evaluatieformulier in de afdelingsbrochure die u ontving bij uw opname. U vindt op elke afdeling een brievenbus van onze ombudsdienst waarin u het ingevulde formulier kunt deponeren.

Dit kan ook via de elektronische vragenlijst op deze website. Het invullen duurt slechts 5 minuten. De informatie wordt vertrouwelijk behandeld door onze ombudsdienst en kwaliteitsdienst.

Vul online evaluatieformulier in

Bent u niet tevreden?

Wij doen alle mogelijke inspanningen om u een gepersonaliseerde en kwaliteitsvolle zorg aan te bieden. Beantwoordt onze zorg- en dienstverlening desondanks toch niet aan uw verwachtingen? Wacht niet om dit kenbaar te maken. Spreek onmiddellijk de zorgverlener, de hoofdverpleegkundige of arts aan. Vaak volstaat het om er samen over te praten en zo tot een oplossing te komen.

Vindt u geen gehoor? Of bespreekt u uw klacht liever niet met de betrokkene?
Wend u dan tot de ombudsdienst.
Meer over klachten

Patiëntenbijeenkomsten

We organiseren meermaals per jaar patiëntenbijeenkomsten. Een zes- à achttal patiënten spreken in groep over hoe ze hun verblijf op een hospitalisatieafdeling hebben ervaren. Dit gebeurt onder leiding van een persoon die niet in het ziekenhuis actief is, bv. een huisarts of een andere deskundige. We peilen naar wat patiënten positief vonden en wat anders of beter kan.
Een patiëntenbijeenkomst bijwonen?

Vragenlijst patiëntenpeiling

We organiseren twee maal per jaar gedurende zes weken een uitgebreide bevraging bij gehospitaliseerde patiënten via de gevalideerde vragenlijst ‘Vlaamse Patiënten Peiling’ (in het kader van het Vlaams Indicatoren Project).

Resultaten enquête najaar 2017

Onze scores gaan verder in stijgende lijn tegenover de vorige tevredenheidsmetingen. 

  • De meeste gehospitaliseerde patiënten waren zeer tevreden over hun ziekenhuisverblijf. 70% gaf een score van 9/10 of 10/10 (voorjaar 2017: 62%, najaar 2016: 57%). De gemiddelde score van alle ondervraagde patiënten samen was 8,9/10 (voorjaar 2017 + najaar 2016: 8,7).
  • 71% van de patiënten zou het ziekenhuis zeker aanbevelen (voorjaar 2017: 68%, najaar 2016: 61%). 27% zou het waarschijnlijk aanbevelen.
  • Bekijk de resultaten in de bijlage onderaan.